Yönerge

T.C.

ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ

ORTAK DERSLER KOORDİNATÖRLÜĞÜ VE ORTAK DERSLER UYGULAMA YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Yönerge’nin amacı, Adıyaman Üniversitesi bünyesinde kurulan Ortak Dersler Koordinatörlüğünün yapısını, çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2 - (1) Bu Yönerge, Adıyaman Üniversitesine bağlı önlisans ve lisans bölüm/programlarında güz ve bahar dönemlerinde verilecek olan ortak derslerde uygulanacak usul ve esaslara ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönerge, 04/11/1983 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 14’üncü maddesi, 17609 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Üniversitelerde Akademik Teşkilat Yönetmeliği’nin 5’inci maddesi ile Adıyaman Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’ne dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4 - (1) Bu Yönerge’de geçen;

  1. Üniversite: Adıyaman Üniversitesini,

  2. Rektör: Adıyaman Üniversitesi Rektörü’nü,

  3. Senato: Adıyaman Üniversitesi Senatosunu,

  4. Akademik Birim: Adıyaman Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulları ile devlet konservatuvarını,

  5. Akademik Birim Kurulu: Adıyaman Üniversitesine bağlı fakültelerde fakülte kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek yüksekokul kurulunu ve devlet konservatuvarında konservatuvar kurulunu,

  6. Eğitim Komisyonu: Adıyaman Üniversitesi Eğitim Komisyonunu,

  7. Avrupa Transfer Kredi Sistemi (AKTS): Öğrenci iş yüküne dayalı Avrupa Transfer Kredi Sistemi’ni,

  8. Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı: Adıyaman Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığını,

  9. Canlı Ders: Öğrenciler ile çevrimiçi teknolojiler kullanılarak eş zamanlı etkileşimli olarak gerçekleştirilen öğretim etkinliklerini,

  10. Ters Yüz Öğrenme Modeli: Teorik kısmının çevrimiçi olarak öğrenciye sunulması ile uygulama kısmının yüz yüze olarak pekiştirilmesi esasına dayanan harmanlanmış öğretim modelini,

  11. Ortak Dersler Koordinatörlüğü: Adıyaman Üniversitesi Rektörlüğü bünyesinde kurulan Ortak Dersler Koordinatörlüğünü,

  12. Ortak Dersler Koordinatörü: Ortak Derslerle ilgili işlemlerin/faaliyetlerin üniversite genelinde yürütülmesinden/organize edilmesinden sorumlu öğretim elemanını,

  13. Ortak Dersler Akademik Birim Koordinatörü (ODABK): Akademik birimlerin eğitim-öğretim faaliyetlerinden sorumlu Fakültelerde dekan yardımcısını, yüksekokullar ve konservatuarda müdür yardımcısını,

  14. Ortak Dersler (OD): Ortak Dersler Koordinatörlüğü bünyesinde yer alan zorunlu ve seçmeli tüm dersleri,

  15. Ortak Zorunlu Dersler (OZD): Ortak Dersler Koordinatörlüğü bünyesinde üniversitenin öğretim elemanları tarafından yürütülen önlisans/lisans programlarına/bölümlerine kayıtlı öğrencilerin almakla zorunlu olduğu tüm ortak zorunlu dersleri,

  16. Ortak Seçmeli Dersler (OSD): Ortak Dersler Koordinatörlüğü bünyesinde, üniversitenin öğretim elemanları tarafından önerilen ve ilgili kurullar ile Senato tarafından kabul edilen; öğrencilerin kişisel gelişimine değer katan, ilgilerine ve yetkinliklerine uygun nitelikte ve çeşitlilikte; toplum, kültür, sanat, spor, sağlık, çevre ve tarih duyarlılığını geliştirme, bilimi yaygınlaştırma, iletişim ve yabancı dil becerileri kazandırma, mesleki uygulamalar vb. konularını kapsayan ortak seçmeli dersleri ifade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Ortak Dersler Koordinatörlüğünün Oluşturulması, Yapısı ve Görevleri

Koordinatörlüğün Oluşturulması

MADDE 5 - (1) Ortak Dersler Koordinatörü, Rektör tarafından üniversitenin tam zamanlı çalışan öğretim elemanları arasından 3 (üç) yıl süre ile görevlendirilir.

(2) Ortak Dersler Koordinatörlüğü Yönetim Kurulu; eğitim-öğretimden sorumlu Rektör Yardımcısı, Ortak Dersler Koordinatörü, Öğrenci İşleri Daire Başkanı, Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü ve Rektör tarafından  görevlendirilen 3 (üç) üyeden oluşur. Sekretarya görevi, Rektör tarafından görevlendirilen üniversite idari personeli tarafından yürütülür.

 (3) Görevi sona eren Koordinatör ve üyeler aynı usulle yeniden görevlendirilebilir.

(4) Ortak Dersler Koordinatörlüğüne bağlı bölüm başkanlıkları; Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Enformatik, Türk Dili’dir.

Koordinatörlüğün Görev ve Yetkileri

MADDE 6 - (1) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, öğrencilerin ilgilerini ve yetkinliklerini belirlemek adına çalışmalar yapar; akademik birimlerin programlarına/bölümlerine açılacak zorunlu ve seçmeli dersler konusunda önerilerde bulunur; akademik birimlerin programlarından/bölümlerinden açılması istenen ders önerilerini dikkate alır; açılacak derslerin ön değerlendirmesini yapar; uygun görülen dersleri görüşülmek üzere Eğitim Komisyonuna gönderir. Eğitim Komisyonu tarafından olumlu rapor verilen dersler Üniversite Senatosunda görüşülmek üzere Rektörlük Makamına sunulur. Senato tarafından kabul edilen dersler güz ve bahar yarıyılları için üniversite bünyesindeki ortak dersler havuzuna eklenir.

(2) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, her eğitim-öğretim yarıyılı için üniversite bünyesinde fakülte, yüksekokul, meslek yüksekokulu ve konservatuvar öğrencileri için ortak dersler havuzu oluşturur. Üniversite akademik takviminde belirlenen yarıyıl içi çalışma programının ilan tarihlerinden önce, açılması kesinleşen üniversite OD’lerini ve ders programlarını akademik birimlere bildirir.

(3) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, akademik birimlerden gerektiğinde her eğitim-öğretim yarıyılı için OD havuzuna eklenmek üzere ders adı, ders bilgi paketi ve ders sorumlusu önerilerini, ilgili eğitim-öğretim yılı başlamadan önce alır. Her yarıyıl için açılan OD’lerin adları, bilgi paketleri, ders sorumluları, ders programları ve sınav programları koordinatörlüğün internet sayfasından yayınlanır.

(4) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, her eğitim-öğretim yarıyılında akademik birimler tarafından önerilen ve açılmasına karar verilen ortak zorunlu/seçmeli dersleri yürütecek öğretim elemanlarının, derslerin bünyesinde açılacağı akademik birimler tarafından görevlendirilmesini koordine eder.

(5) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, üniversitede ortak zorunlu/seçmeli derslerin açılması, şubelendirilmesi, derslerin ve sınavların yapılacağı gün ve mekânların belirlenmesinde akademik birimler ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı ile koordineli olarak çalışır.

(6) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, koordinatörlüğün çalışma programını hazırlar, yürütür ve yıllık faaliyet raporunu hazırlayıp ilgili Rektör Yardımcısı’na sunar.

(7) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, Üniversite bünyesinde YÖK ortak zorunlu derslerinden Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili, Enformatik derslerinin ve akademik birmler tarafından önerilecek ortak seçmeli derslerin, senato onayından geçtikten sonra, eğitim-öğretim ve uygulama-etkinlik programlarının düzenlenmesi, öğretim elemanlarının görevlendirilmesinin sağlanması ve bu derslerin eğitim-öğretim etkinlikleri için gerekli araç, gereç ve   fiziksel olanaklarından en etkin biçimde yararlanılmasını sağlayacak önlemlerin alınması konusunda sorumlu ve yetkilidir.

(8) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, ortak zorunlu/seçmeli derslerin sorumlu öğretim elemanları tarafından etkin ve sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için gerekli izleme ve denetlemeyi gerçekleştirir.

(9) Ortak derslerin yapılacağı saatler, ilgili akademik birimlerin görüşleri de alınarak koordinatörlükçe programlanır.

(11) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, koordinatörlüğün internet sitesini güncelleyerek aktif hâle getirir.

(12) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, alınan kararların ve belirlenen stratejilerin uygulanmasını denetler.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Ders Açma, Ders Kaydı, Öğretim Elemanlarının Görevlendirilmesi, Ders Programları,
Derslerin İşleyişi, Değerlendirme ve Ders Tekrarı

Ders Açma

MADDE 7 - (1) Ortak Dersler Koordinatörlüğü, her eğitim-öğretim yılının güz yarıyılı için mayıs ayı içerisinde, bahar yarıyılı için kasım ayı içerisinde açılacak dersler için önerileri alır. Önerilen OSD’lerin özel bir alanın derinlemesine öğretimi yerine, sosyal, kültür ve sanat aktiviteleri, spor ve sağlık aktiviteleri, çevre duyarlılığını geliştirme, bilimi yaygınlaştırma, tarih kültürünü geliştirme, iletişim becerileri, yabancı dil becerileri gibi kazanımlara yönelik olmasına, disiplinlerarası çalışmalara uygun ve öğrencilerin ortak ilgi alanlarından seçilmesine dikkat edilmelidir.

(2) Bir akademik birimin eğitim öğretim planlarında zorunlu veya seçmeli ders olarak yer alan herhangi bir ders aynı adla OSD olarak açılamaz.

(3) OSD önerileri, öncelikle dersi açmayı planlayan bölüm/programın başkanlığı tarafından ilgili yönergeye ve Bologna Bilgi Sistemine uygunluk açısından incelenir.  İncelenerek gerekli düzenlemeler yapılan OSD önerileri bölüm kurullarında görüşülerek ilgili dekanlık/müdürlüğe iletilir.

(4) Bölümler/programlar tarafından dekanlığa/müdürlüğe iletilen OSD önerileri, ortak dersler akademik birim koordinatörü tarafından kontrol edildikten sonra akademik birim kurulu kararı ile, dekanlıklar/müdürlükler tarafından güz yarıyılı için mayıs ayı sonuna, bahar yarıyılı için kasım ayı sonuna kadar, derslerin bilgi paketleri ve ders sorumlusu öğretim elemanlarını da içeren ilgili formlarla beraber koordinatörlüğe bildirilir. OSD’lerin kodlama işleminde kodun ilk üç harfi OSD yazılır ve sonraki rakamları Koordinatörlük ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından atanır. İlgili yarıyılda önceki yarıyıllarda açılan OSD’lerden birinin açılması önerilecek ise ders bilgi paketi hazırlamaya gerek olmayıp ders adı ve ders sorumlusunun koordinatörlüğe bildirilmesi yeterlidir.

 (5) Akademik birimler tarafından önerilen ve ilk defa açılacak OSD’ler daha önceki yarıyıllarda açılan ve koordinatörlük internet sayfasında bulunan dersler ile aynı adlı veya farklı adlı ama içeriği tamamen ya da kısmen (en az %50) aynı olamaz. Önerilen derslerin, tamamen veya kısmen benzerliğine koordinatörlük karar verir.

(6) Akademik birimler tarafından önerilen OSD’ler koordinatörlük tarafından değerlendirilir ve belirlenen dersler görüşülmek üzere Üniversite Senatosuna gönderilir. Senato tarafından kabul edilen dersler, OSD havuzuna eklenmek üzere Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına ve ilgili akademik birimlere bildirilir.

(7) Koordinatörlük, üniversitede OSD’lerin açılması, şubelendirilmesi, ders programları ve sınav takvimlerinin belirlenmesinde akademik birimler ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı ile koordineli olarak çalışır.

 (8) OSD’lerin açılabilmesi için dersi seçen öğrenci sayısı 20’den az olamaz. Yeterli öğrenci sayısına ulaşılmayan OSD’ler o yarıyıl için açılmaz. Kapatılan dersler koordinatörlük tarafından ilgili akademik birimlere bildirilir. Kapatılmış olan OSD’lere kayıt yaptırmış öğrenciler, kapatılan OSD yerine akademik danışmanının denetiminde diğer OSD’lerden birini seçebilir.

(9) Bir öğrenci bir eğitim-öğretim yarıyılında (güz ya da bahar) Ortak Dersler Koordinatörlüğü bünyesinde açılan  OSD’lerden en fazla 1 (bir) ders seçebilir.

(10) OSD’lerin kontenjan üst sınırı dersin açıldığı akademik birimin görüşü alınarak koordinatörlük tarafından belirlenir.

(11) OSD havuzuna kabul edilen bir dersin içeriğinde değişiklik yapılacak ise uygulanacak süreç, yeni bir ders önerisinde olduğu gibi yürütülür.

Ders Kaydı

MADDE 8–(1) Öğrenciler öğrenci bilgi sisteminde yer alan OSD havuzundaki derslere, ders katalogları, haftalık ders saati ve AKTS’leri de dikkate alarak seçim yapmak suretiyle kayıt yaptırırlar. Öğrenciler tarafından seçilen dersler, öğrenci akademik danışmanları tarafından onaylandıktan sonra kesinleşir. Öğrencinin isteği üzerine veya dersi talep eden öğrenci sayısının yeterli olmaması halinde ders ekleme bırakma süresi içinde ders değişikliği yapılabilir.

(2) Önlisans programlarına kayıtlı 2. sınıf öğrencileri güz veya bahar yarıyıllarında 1, lisans programlarına (Tıp Fakültesi hariç) kayıtlı 3. veya 4. sınıf öğrencileri güz ve bahar yarıyıllarında birer adet olmak üzere 2 adet ve Tıp Fakültesi öğrencileri ise 1. Sınıfta 2 adet OSD alabilirler. Öğrenciler aldığı OSD’den başarısız olduğu takdirde ilgili dersten vazgeçme ve yerine ortak seçmeli ders havuzdan farklı bir ders alma hakkına sahiptir.

(3) Öğrenciler OSD aldığı dönemde müfredatında yer alan aynı ya da daha az AKTS kredisine sahip bir seçmeli dersi almayabilirler. Bu durumda alınarak başarılı olunan ortak seçmeli dersin kredisi ve başarı notu öğrencinin müfredatındaki seçmeli ders yükümlülüğü yerine sayılacaktır.

(4) İlgili yarıyılda ders kayıt süreci sonunda asgari kontenjan sayısını sağlamayan derslere kayıtlanan öğrenciler, elektronik ortamda bilgilendirilir ve bu dersler öğrenci üzerinden silinir. Öğrenci ders ekleme/silme döneminde, silinen ders yerine ilgili yarıyılda açılan yeni bir derse kayıtlanabilir.

(5) Müfredatında yer alan bir seçmeli ders yerine ortak seçmeli derse kayıtlanan ve bu dersin açılmaması sonucu dönemlik kredisi eksik kalan öğrencinin, kredisini tamamlamak üzere yeni bir derse kayıtlanması kendisi ve akademik danışmanının sorumluluğundadır.

(6) Öğrenciler seçecekleri OSD’leri kendi bölümleri/programları bünyesinde açılan ortak seçmeli derslerden seçemezler. Öğrenciler ortak seçmeli derslerini farklı bölümlerden/programlardan seçmelidirler. Yapılan hatalı ders seçimi durumunda, öğrencinin akademik danışmanı öğrenciyi bilgilendirip hatayı düzeltmelidir.

(7) Öğrenciler tarafından seçilen OSD’ler, öğrenci akademik danışmanları tarafından onaylandıktan sonra kesinleşir.

(8) OSD havuzunda bulunan dersler zorunlu dersler yerine sayılamaz.

Ders Programları

MADDE 14 – (1) OD’lerin haftalık ders programı Ortak Dersler Koordinatörlüğü tarafından belirlenir. Birimlerdeki ders programları, OD’lerin programı belirlendikten sonra kesinleştirilir.

(2) OD’lerin ders programı ve dersleri verecek öğretim elemanları, diğer derslerle birlikte Öğrenci Bilgi Sistemi’nde ve Ortak Dersler Koordinatörlüğü’nün web sayfalarında duyurulur.

Derslerin İşleyişi ve Sınavlar

MADDE 15 – (1) OD’lerin sağlıklı ve etkin bir şekilde yürütülmesinde standardizasyonun sağlanması amacıyla OD’lerin her biri için ara sınav sayısı, ödev verilip verilmemesi, ödev sayısı, ödevlerin değerlendirilmesi ile sınavlara katkısının belirlenmesi, sınavların ortak yapılıp yapılmayacağı vb. konularda dersten sorumlu öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusunda Ortak Dersler Koordinatörlüğü tarafından düzenlenir.

(2) Derslerin; canlı ders, yüz yüze veya ters yüz öğrenme modeliyle işlenmesine dersten sorumlu öğretim elemanlarının görüşlerini de alarak Ortak Dersler Koordinatörlüğü karar verir.

(3) İlgili dersin hangi öğretim modeliyle işlendiğine bakılmaksızın, ders sınavları her zaman yüz yüze gerçekleştirilir.

(4) Sınavların yapılması esnasında gerekli olan gözetmen ihtiyacı, ortak ders hizmeti alan bölümün/programın öğretim elemanları tarafından karşılanır.

(5) Öğrenci, eğitim gördüğü yerleşkenin dışındaki bir yerleşkede gerçekleştirilecek OSD’leri seçmiş ise ulaşım vb. gibi sorumluluklar öğrencinin kendisine aittir.

(6) Derslerin yürütülmesi, sınavlar ve sınav sonuçlarına itirazlar vb. diğer hususlar, Adıyaman Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri çerçevesinde değerlendirilir.

Derslerin Tekrarlanması

MADDE 16 – (1) Öğrenci almış olduğu OZD’lerden başarısız olduğunda, sonraki yarıyıllarda başarısız olduğu dersi tekrar almak zorundadır.

 (2) Öğrenci almış olduğu OSD’den başarısız olduğunda, sonraki yarıyıllarda başarısız olduğu dersin yerine farklı bir OSD alabilir, başarısız olduğu dersi tekrar alma zorunluluğu yoktur.

(3) Almış olduğu OSD’den kalan öğrenci, aynı OSD dersini tekrar aldığında, önceki dönemde devam şartını yerine getirmiş ise devam şartı aranmaz.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Hüküm bulunmayan hâller

MADDE 17 - (1) Bu Yönerge’de hüküm bulunmayan hâllerde ilgili mevzuat hükümleri ile YÖK Yürütme Kurulu ve Adıyaman Üniversitesi Senato kararları uygulanır.

Yürürlük

MADDE 18 - (1) Bu Yönerge, Adıyaman Üniversitesi Senatosu  tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 19 - (1) Bu Yönerge’yi Adıyaman Üniversitesi Rektörü yürütür.

 

 

 

Size daha iyi hizmet sunabilmek için web sitesinde bazı çerezler kullanmaktadır. Kişisel verilerin işlenmesine yönelik Aydınlatma Metni'ne ulaşabilirsiniz.